1940 – Oorlogsjaren

Toen in 1940 de oorlog uitbrak vluchtten de zusters op bevel van de overheid naar Laken.

Na enkele dagen keerden ze terug.

Op vrijdag 13 mei gaf men weer les maar even later werd de school door de Duitsers bezet en werd naar andere lokalen gezocht, zoals in de ‘Belle Vue’, in de oude klassen van de Zevensterre, in een gebouw van het pachthof van de abdij, en in de “Visbank”.

De klassen kwamen op 25 april 1941 weer vrij, maar het duurde nog ruim twee maanden voor alles in orde was.

Tijdens de verbouwingswerken in 1999 werden deze tekeningen in een klaslokaal gevonden.

Deze zijn gemaakt tijdens de oorlog door Duitse soldaten.

1945: Groepsfoto met pastoor Delestré

(v.l.n.r)

Zusters Isfrieda, Véronique, Margriet-Marie, E.H. Patoor Delestré, Clara, Anna en Hélène

Rechtstaand:

Juf Elise Van Doren, Ghislaine De Pauw, Gaby Moens, Elise Bulens, Jeanne De Smet en Justine De Smedt.